ADHD op de basisschool

Onlangs belde de directeur van een basisschool met een veelvoorkomende situatie: er heersen ordeproblemen in groep 5, die veroorzaakt worden door twee kinderen. De ervaren docent van de groep vermoedt dat ADHD een rol speelt.

In het intakegesprek wordt duidelijk dat enkele ouders aan de bel hebben getrokken bij de directeur. Er zitten twee kinderen in de klas die klassikale instructiemomenten verstoren. De Intern Begeleider en de leerkracht hebben een analyse gemaakt en zijn vervolgens naar ZebrA gestapt voor verder onderzoek.

Observatie in de les

Er is in deze fase onvoldoende informatie om een actie in gang te kunnen zetten. Hoe is de ontwikkeling van die 2 kinderen verlopen? Hoe is het pedagogisch klimaat in groep 5 en wat gebeurt er in groep op het gebied van klassenmanagement? En wat is de visie van de ouders? Om extra informatie te verzamelen worden er twee observaties gedaan.

De directeur en leerkracht stemmen hiermee in. In de taalles is het tijdens het instructiemoment zeer rumoerig. Veel kinderen hebben onvoldoende houvast om aan de individuele verwerking te beginnen. De leerkracht corrigeert de twee kinderen vaak, zonder het gewenste resultaat. De andere les met vrijere groepsopdracht verloopt prima, de leerkracht is zichtbaar ontspannen.

Concrete stappen tot verbetering

In het nagesprek met de leerkracht en de ib’er komt er een concreet verbeterplan op tafel, met doelgerichte acties. Allereerst de verbetering van het instructiemoment. De leerkracht uit groep 4 had vorig jaar veel minder verwante problemen; hij werkt al een jaar langer met de Taalmethode. Voorstel: De leerkracht uit groep 5 kijkt mee bij zijn collega uit groep 4.

De ib’er heeft begeleidingsvragen om dit proces te verbeteren. ZebrA stelt ook voor om de interactie tussen de leerkracht en de twee kinderen in kaart te brengen en verbetertips te verzamelen. De positieve projectles biedt voldoende aanknopingspunten. Voorstel: invullen van de Interactiewijzer, of een traject School Video Interactie Begeleiding (inclusief klassenmanagement). ZebrA coördineert.

Ouders informeren

Ook ouders zijn natuurlijk nauw betrokken hierbij. Daarom is voorgesteld om een ouderavond te organiseren. Uiteraard ondersteund door ZebrA. Hiermee is de vraag behandeld. Na de fase van heroriëntatie – de spreekwoordelijke rondjes op de rotonde – is het probleem in kansrijke oplossingen vertaald en een afslag genomen. Hierbij zijn de eigen kwaliteiten van het schoolteam benut én houdt de school zélf de regie.

 

“De school behoudt zelf de regie”