Bart
Een taalachterstand tackelen

 

Bart zit in groep 7 en heeft zojuist de Cito Entreetoets gemaakt. Zijn lees- en spellingresultaten blijven achter bij de rest van de scores. Deze wijzen namelijk op havoniveau. De taalscores vallen echter in het vmbo-kader. Eigenlijk is deze trend vanaf groep 4 al ingezet. Daarna is er wel extra begeleiding geweest, maar dat had niet veel resultaat en Bart was ook niet erg gemotiveerd.

Zijn vader – waarmee Bart op de boerderij woont – zou graag zien dat Bart na het voortgezet onderwijs doorstroomt naar de HAS. Hij ziet dat zijn zoon interesse heeft in het boerenbedrijf. Hij is bang dat de taalachterstand van Bart dit onmogelijk maakt. Hij legt de situatie voor aan ZebrA.

Dyslexie de diagnose?

De leerkracht heeft grote twijfels of Bart havo wel aankan, met drie vreemde talen erbij. Barts vader herkent die taalproblemen vanuit zijn eigen situatie; hij was zelf een ‘laatbloeier’. De orthopedagoog hoorde van de interne begeleider dat de leerkracht veel druk ervaart van de verwachtingen van Barts ouders. De begeleidingsvraag die zich aandient: wat is een realistisch toekomstperspectief voor Bart en wat wordt de rol van ouders en school om dat te bereiken?

Het ZebrA-zorgteam bespreekt de situatie en formuleert hypothesen en vragen. Op welke vragen moeten we antwoord krijgen? Heeft het zin om zijn taalprestaties te oefenen en zo ja, hoe? Het team maakt zich geen zorgen om de sociaal-emotionele ontwikkeling op school en thuis. Men denkt eerder aan een (milde) vorm van dyslexie. De vraag is of hij voldoende compensatiemogelijkheden heeft in de leervakken om een goede kans te maken op de havo. Of is een andere onderwijsroute gewenst (vmbo-groen en mbo)?

Meerdere wegen naar Rome

Om deze vragen te beantwoorden is een onderzoek volgens het Protocol Dyslexie een mogelijkheid. De ortho van ZebrA heeft in een gesprek met Bart ook wat oefeningen met hem gedaan. Bart is een leuke, pientere jongen, die weet dat het schrijven en lezen van taal moeilijk gaat. Er zijn nu meerdere afslagen op de rotonde om Bart te helpen zijn taalachterstand te tackelen. Ouders en school kiezen niet voor de afslag met uitgebreid onderzoek; ze willen Bart niet onnodig belasten.

De school heeft ervaring in de begeleiding van kinderen met dyslexie. De afspraak is dat zij Bart ook op deze manier gaan ondersteunen (extra aandacht voor taal, een groot lettertype, meer tijd bij toetsen etc.). Daarnaast schakelen ze de hulp in van een remedial teacher (rt’er); besloten is om een traject van een half jaar te starten en dan te evalueren. De rt’er heeft veel tips in ‘het leren omgaan met’.

Evaluatie

Een paar maanden verder wordt samen de balans opgemaakt. Bart doet het beduidend beter met taal, iets dat ook zijn ouders opvalt. Zij zijn erg tevreden met de alternatieve route die ze met ZebrA kozen. Ook de leerkracht weet wat te doen en voelt vertrouwen van de ouders. Er wordt een volgend evaluatiemoment bepaald en gesprekken gepland met de rt’er. De school vraagt of ZebrA deze wil voorzitten.

“Bart doet het beduidend beter met taal”